در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

هایجک بزرگ دنیای خودرو؛ طراح سابق بی ام و به شیائومی پیوست

بخش خودروسازی شرکت شیائومی با استخدام رئیس سابق بخش طراحی خودروهای برقی بی ام و، به دنبال جاه طلی‌های جدید در این صنعت است، اما پشت پرده ماجرا چیست؟ در بازار فوق‌العاده رقابتی خودروهای الکتریکی، جنگ استعدادها گاهی از جنگ فناوری‌ها نیز مهم‌تر است. در یکی از مهم‌ترین و غافلگیرکننده‌ترین جابجایی‌های مدیریتی سال‌های اخیر، شرکت ...

بخش خودروسازی شرکت شیائومی با استخدام رئیس سابق بخش طراحی خودروهای برقی بی ام و، به دنبال جاه طلی‌های جدید در این صنعت است، اما پشت پرده ماجرا چیست؟

در بازار فوق‌العاده رقابتی خودروهای الکتریکی، جنگ استعدادها گاهی از جنگ فناوری‌ها نیز مهم‌تر است. در یکی از مهم‌ترین و غافلگیرکننده‌ترین جابجایی‌های مدیریتی سال‌های اخیر، شرکت غول‌پیکر فناوری چینی یعنی شیائومی، که با سر و صدای زیاد وارد صنعت خودرو شده، یک مهره کلیدی را از یکی از پیشگامان خودروسازی جهان به خدمت گرفته است. کای لانگر (Kai Langer)، یکی از مدیران ارشد و طراحان تاثیرگذار بخش الکتریکی BMW، پس از بیش از دو دهه فعالیت در مونیخ، به بلندپروازی‌های رو به رشد شیائومی در صنعت خودرو پیوسته است. این پیوستن طراح بی ام و به شیائومی، یک اتفاق ساده نیست، بلکه یک بیانیه قدرتمند از سوی این غول فناوری است که نشان می‌دهد برای رقابت در بالاترین سطح صنعت خودرو کاملا جدی است. اما پشت پرده این اتفاق چیست و واقعا از چنین هایجکی چه قصد و نیتی دارد؟ در آخرین مطلب از اخبار خودرو گجت نیوز به این سوال پاسخ می‌دهیم.

پیوستن طراح بی ام و به شیائومی

برای درک اهمیت این جابجایی، باید ابتدا با کارنامه درخشان کای لانگر آشنا شویم. لانگر یک طراح کهنه‌کار با بیش از 20 سال سابقه در گروه BMW است و نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری زبان طراحی و هویت بصری خودروهای الکتریکی این برند ایفا کرده است. او یکی از مهره‌های اصلی در طراحی دو مدل از نمادین‌ترین و اولین خودروهای الکتریکی BMW یعنی i3 و i8 بود. یعنی دو خودرویی که در زمان خود، تعریفی کاملا جدید از طراحی خودروهای الکتریکی ارائه دادند و مسیر آینده این برند را مشخص کردند.

تاثیرگذاری لانگر تنها به گذشته محدود نمی‌شود. او در سال‌های اخیر نیز رهبری خلاقیت در پروژه‌های بسیار مهمی مانند کانسپت‌های Vision Neue Klasse را بر عهده داشته است. کانسپت‌هایی که پیش‌نمایشی از آینده طراحی، پایداری و فناوری در نسل بعدی خودروهای الکتریکی BMW هستند. در واقع، لانگر در شکل‌گیری تقریبا تمام کانسپت‌های الکتریکی مهم BMW در سال‌های اخیر، از جمله بی ام و i Vision Circular و بی ام و i Vision Dee که فناوری‌های دیجیتال پیشرفته مانند نمایشگر هدآپ تمام‌ عرض و تعامل هوش مصنوعی احساسی را به نمایش می‌گذاشت، نقش داشته است.

جایگاه او در گروه BMW به قدری بالا بود که پیش از ترک این شرکت، در اکتبر 2024 به عنوان رئیس بخش طراحی داخلی مینی (MINI) منصوب شد و پیش از آن نیز از سال 2019 به عنوان رئیس بخش طراحی BMW i فعالیت می‌کرد. پیوستن طراح بی ام و به شیائومی با چنین کارنامه درخشانی، یک امتیاز بزرگ برای این شرکت نوپا در صنعت خودرو محسوب می‌شود.

برد بزرگ برای شیائومی با استخدام کای لانگر

این انتقال، یک تقویت بزرگ برای توانایی‌های طراحی شیائومی در بخش خودروهای الکتریکی است. لانگر با خود کوله‌ باری از تجربه در زمینه خلق یک زبان طراحی متمایز و پیشرو برای خودروهای الکتریکی را به همراه می‌آورد. یعنی دقیقا همان چیزی که شیائومی برای تثبیت هویت برند خود در بازار شلوغ و رقابتی خودرو به آن نیاز دارد. شیائومی با مدل اول خود یعنی SU7، نشان داد که توانایی تولید یک محصول باکیفیت و جذاب را دارد، اما برای رقابت پایدار با غول‌های این صنعت، نیازمند یک هویت طراحی پایدار و منحصر به فرد است و کای لانگر فردی است که می‌تواند این هویت را شکل دهد. هرچند که خودروهای جدید شیائومی حتی در حال حاضر نیز از هویت بصری منحصر به فردی برخوردار هستند و به نظر می‌رسد که لانگر، قصد پخته‌تر کردن آن‌ها را دارد.

بیشتر بخوانید

لانگر نیز در پروفایل لینکدین خود با تایید این خبر، هیجان خود را پنهان نکرده و نوشته است پس از بیش از دو دهه در گروه BMW و پروژه‌های شگفت‌ انگیز فراوان، تصمیم گرفتم گامی به سوی یک چالش جدید بردارم. از اول آگوست، من به یکی از مترقی‌ترین و روبه‌رشدترین بازیگران بزرگ فناوری در جهان خواهم پیوست. او با اشاره به شروع خیره‌کننده شیائومی در صنعت خودرو، این فرصت را شانسی برای خلق یک آینده درخشان دانسته است. اگرچه نقش دقیق او در شیائومی هنوز به صورت عمومی مشخص نشده، اما با توجه به سابقه درخشان او، همگان بر این باورند که وی نقشی کلیدی و رهبری را در بخش طراحی خودروهای الکتریکی این شرکت بر عهده خواهد گرفت.

پشت پرده استخدام طراح سابق BMW توسط شیائومی

نکته جالب و استراتژیک در مورد پیوستن طراح بی ام و به شیائومی این است که کای لانگر قرار نیست به چین نقل مکان کند و همچنان در مونیخ، قلب تپنده صنعت خودروسازی آلمان، مستقر خواهد بود. این اقدام بخشی از یک استراتژی بزرگتر و هوشمندانه‌تر از سوی شیائومی است. این شرکت چینی در سکوت خبری در حال گسترش ردپای خود در صنعت خودروسازی آلمان بوده و در سال جاری میلادی، یک مرکز تحقیق و توسعه اختصاصی برای خودروهای الکتریکی را در ایالت باواریا افتتاح کرده است.

این مرکز تحقیق و توسعه نیز توسط یکی دیگر از کهنه‌ سربازان BMW یعنی رودولف دیتریش (Rudolf Dittrich) رهبری می‌شود. دیتریش پس از 15 سال فعالیت در BMW، در سال 2024 به شیائومی پیوست. این نشان می‌دهد که استخدام لانگر یک اتفاق تصادفی نبوده، بلکه بخشی از یک برنامه حساب‌شده برای جذب استعدادهای برتر آلمانی است. تصمیم شیائومی برای ایجاد مراکز تحقیق و توسعه خود در آلمان، گویای بلندپروازی‌های این شرکت است. شیائومی با جای گرفتن در قلب جامعه جهانی مهندسی و طراحی خودرو، به وضوح به دنبال تلفیق فناوری پیشرفته چینی با تخصص و تجربه بی‌نظیر اروپایی، به‌ ویژه آلمانی، در صنعت خودروسازی است.

پیوستن طراح بی ام و به شیائومی، فراتر از یک جابجایی شغلی ساده، یک بیانیه استراتژیک و اعلام نیتی جدی از سوی این شرکت است. این اقدام نشان می‌دهد که شیائومی قصد ندارد تنها یک تازه‌ وارد دیگر در دنیای خودروهای الکتریکی باشد، بلکه می‌خواهد با ترکیب بهترین‌های دو جهان، یعنی چابکی و نوآوری در فناوری‌های نرم‌افزاری و مصرفی چین، با اصالت، دقت و نبوغ طراحی و مهندسی آلمان، رقبای سنتی و قدرتمند را در زمین خودشان به چالش بکشد. با حضور استعدادهایی مانند کای لانگر و رودولف دیتریش در کنار تیم مهندسی قدرتمند شیائومی، باید منتظر ماند و دید که از این ترکیب قدرتمند چه محصولاتی متولد خواهد شد. بدون شک، تمام نگاه‌ها در صنعت خودرو از این پس به دقت اقدامات بعدی شیائومی را زیر نظر خواهد داشت.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات