در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

چین از اولین پهپاد عمودپرواز جهان با پیشرانه جت رونمایی کرد

چین با رونمایی از اولین پهپاد عمودپرواز با پیشرانه جت جهان، معادلات نظامی را تغییر داد. این پرنده بدون نیاز به باند پرواز از هر ناو جنگی بلند می‌شود. مهندسان هوافضای چین ادعا می‌کنند که اولین پهپاد پرسرعت عمودپرواز جهان را که به موتور جت مجهز است توسعه داده‌اند. این پرنده بدون نیاز به باند ...

چین با رونمایی از اولین پهپاد عمودپرواز با پیشرانه جت جهان، معادلات نظامی را تغییر داد. این پرنده بدون نیاز به باند پرواز از هر ناو جنگی بلند می‌شود.

مهندسان هوافضای چین ادعا می‌کنند که اولین پهپاد پرسرعت عمودپرواز جهان را که به موتور جت مجهز است توسعه داده‌اند. این پرنده بدون نیاز به باند پرواز می‌تواند تقریبا از هر ناو جنگی به پرواز درآید و سپس به حالت کروز سریع و دوربرد تغییر وضعیت دهد. این فناوری جدید می‌تواند قابلیت‌های نیروی دریایی چین را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

این هواپیمای بدون سرنشین توسط تیمی در دانشگاه بیهانگ پکن به رهبری دانشیار وانگ یائوکون طراحی و ساخته شده است. پروژه توسعه آن ۱۰ سال طول کشید و طرح نهایی آن در سال ۲۰۱۹ به پایداری رسید.

مشخصات فنی اولین پهپاد عمودپرواز با پیشرانه جت

برخلاف پهپادهای آمریکایی مانند XQ-58A Valkyrie که به باند طولانی برای پرواز نیاز دارند، این پهپاد چینی قابلیت برخاست عمودی با روتورها را با سرعت یک موتور توربوجت در یک بدنه واحد ترکیب می‌کند. این طراحی به نیروی دریایی چین اجازه می‌دهد تا پهپادهای شناسایی و تهاجمی خود را از ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها و کشتی‌های آبی‌خاکی که فاقد عرشه پرواز ناو هواپیمابر هستند عملیاتی کند.

طراحی این پهپاد عمودپرواز با پیشرانه جت از روتورهای کوچک برای بلند شدن و فرود استفاده می‌کند. پس از رسیدن به ارتفاع مناسب، سیستم منحصربه‌فردی روتورهای غیرفعال را می‌پوشاند تا مقاومت هوا تا ۶۰ درصد کاهش یابد. این ویژگی به پهپاد اجازه می‌دهد تا مانند یک پرنده جت معمولی به پرواز خود ادامه دهد. بدنه کامپوزیتی آن از فیبر کربن T-700 ساخته شده که ضمن حفظ وزن کم، استحکام لازم برای فرودهای مکرر روی عرشه را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید

کاربردهای نظامی و چالش‌های پیش رو

این پهپاد برای هماهنگی با چند پهپاد دیگر، شناسایی پرسرعت و عملیات از روی عرشه ناوشکن‌ها طراحی شده است. به گفته کارشناسان، چنین پهپادهایی می‌توانند به‌صورت گروهی (Swarm) به پدافند هوایی دشمن نفوذ کنند، حملات دقیق انجام دهند و به ناو میزبان خود بازگردند. این قابلیت هر کشتی جنگی را به یک پایگاه عملیاتی متحرک تبدیل می‌کند.

با این حال، این طراحی چالش‌هایی نیز دارد. سیستم روتور حتی در حالت جمع‌شده، وزن اضافی به همراه دارد و فضا اشغال می‌کند که باعث کاهش ظرفیت حمل سلاح و بهره‌وری سوخت می‌شود. این عوامل برد و ظرفیت بار آن را در مقایسه با پهپادهای جت خالص مانند گلوبال هاوک محدودتر می‌کند. به همین دلیل، این پهپاد عمودپرواز با پیشرانه جت بیشتر برای ماموریت‌های شناسایی، جنگ الکترونیک یا حملات سبک مناسب است.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات